INOVATİF GİRİŞİMCİLİK

İnovasyon kavramını hepimiz biliyoruz artık, ancak yenilikçilik kavramını daha çok seviyorum. Geçen hafta ODTÜ Endüstri Mühendislerinin (http://sistem.ie.metu.edu.tr/index.html) yemeğinde meslektaşlarımla çok güzel vakit geçirdim.  Basında ODTÜ’li Kabzımal olarak ta yer alan http://www.tazebunlar.com/ dan meslektaşım Ali Özbek ile tanıştım. Sohbetimizden, endişeli olduğunu ve bir çıkış yolu aradığını gördüm. Bir çok girişimci gibi şu anda; hayalleri ile  yaşadığı gerçekleri değerlendirme dönemindeydi.  Oysa ki; yenilikçi bir girişimci olarak; genç yaşında fırsatları gören, fizibilite hesabı yapabilen, cesaretle risk alıp yenilik yapan, rekabete ayak uyduran, tüketici için katma değer yaratan, istihdam yaratan ve bunun sorumluluğunu yüklenen, değişime uyum sağlayan ve değişimi yönlendiren, araştırma-geliştirme ve ürün geliştirme işlevini yüklenen, yenilikleri topluma yansıtan insandı.

 

Her gencin geldiği yol ayrımında, başarıyı kartvizitinde yazacak olan statü ile değerlendirmek yerine, kendi inançlarını ve kişiliğini dışa vurmayı seçmişti. Başkalarının önüne koyduğu basamaklardan tırmanarak, başkalarının müsaade ettiği ölçüde bir şey olmak yerine, kendi sınırlarını görmek, denemek ve çok bilinen yollar yerine bilinmeyen yolun ufkundaki hayallerine yürümek istemişti. Ancak; şimdi ‘Acaba doğru mu yaptım?’ diye soruyordu. Bu sebeple; bütün yenilikçi girişimcilere seslenmek istiyorum.

 

  • Yenilikçi girişimci önderdir. Önderlik farklı olmak demektir. Farklı yaşamayı gerektirir. Farklı olmak bir değerdir. 
  • Yüksek mevkilerde işi yapmadan nasıl yapılacağını söyleyen kişi olmak yerine, işi bizzat yapan ve hem çalışan hem işveren olmayı tercih etmiştir. Bu bir rol kayması değildir. Aksine bir eserin yaratılması sürecinde yönetmen olmak demektir.
  • Yenilikçi girişimci; sadece yanında çalışanları yönetmez, müşterileri, tedarikçileri, toplumsal ve sosyal ilişkileri de yönetir. İmaj, itibar, güven duygularının inşaası çok zordur ama bir anda kaybetmek çok kolaydır. İlişkilerin boyutu, yaklaşımlar, etik değerler, ahlaki değerler girişimcinin hayatında önemli unsurlardır.
  • Yenilikçi girişimci, çevresini iyi kullanır  ve kimlerden hangi alanlarda yararlanacağını planlamasını iyi yapar. Çevresindeki her insan onun geleceğe yatırım aracıdır. Doğru insanlara yatırım yapmak, doğru bir geleceği inşa etmek demektir.
  • Yaşanan her sorun çözülmesi gereken bir projedir. Her proje geleceğe giden bir basamaktır. Geleceği inşa etmek bir maratonu koşmaya yetecek nefes gerektirir.
  • Kazanç dönemsel bir kavramdır. Kendi kişisel kazancı yerine, işinin sürekliliğine odaklanır. Başarı uzun dönemlerde değerlendirilir ve her zaman karşılığı para ile ölçülmez. Hatta gerçek başarının parasal karşılığı yoktur.
  • İş yürürken, girişimcinin edindiği deneyimler hızlı bir şekilde artar, hata yaptıkça ve de başarıya ulaştıkça tecrübelerin değeri çok güçlenir. ‘Öldürmüyorsa güçlendirir.’ miti doğrudur.
  • Kendine güveni; en önemli ve ilk koruması gereken sermayesidir. Her şeyini kaybedenlere bir bakın, ilk kaybettikleri kendine güvenleri olmuştur.
  • İnançlı ve azimlidir. Kendine inanmıyorsa, ailesi dahil çevresindekiler ona inanmazlar.  Bunu bilir ve kendine olan inancı ile herkesi şaşırtır.
  • Fikrini hayata geçirmek için, yoğun bir zaman ve para harcamaya yetecek motivasyona sahiptir. İşin kötü gittiği zamanlarda bile (Global krizde bütün işler kötü gider) kriz yönetimi yapmayı bilir.
  • Yenilikçi girişimci olmanın getireceği avantajları isterken, zorluklarını bilir ve hazırlıklı olur. Soğukkanlılığını koruyarak, doğru kararları verir, alternatifler üretetir ve çözümcüdür.
  • Her yenilikçi girişimcinin seçtiği yolda ona eşlik eden değerleri; vizyon, emek, azim, güven, sabır, inanç ve zamandır.  

 

Sizin gibi insanlar her toplumda az bulunur. Ne yapıyorsanız emin olunki doğru yapıyorsunuzdur. Yolunuz açık, engelleriniz az olsun.

Milliyet KOBİ, Ocak 2009

 

TOP